torsdag 4. desember 2008

Refleksjoner rundt dette halvåret med pedagogikk.

Så er julen her allerede og tredje semester med pedagogikk er over. Nå er tiden inne for å tenke over og å oppsummere dette semesteret.

Dette semesteret har i hovedsak dreiet seg om de minste elevene i skolen. Da vi møtte opp etter sommerferien var ”vårt” klasserom pyntet med elementer fra småskolen. Vi har alfabetet hengende på veggen, et tre med bilder av alle elevene i klassen, og noen plasser kan vi lese ordene ”DØR”, ”TAVLE” og lignende på lapper som er tapet rundt i rommet.

Det første temaet vi jobbet med skulle fortelle oss litt mer om de minste elevene i skolen. Hvem er disse små som vi skal bli kjent med når vi kommer ut i praksis?
Birgit B. Olsen fortalte oss om de fire ulike stadiene som Piaget snakket om i barnas utvikling. Det sensomotoriske stadiet, det preoperasjonelle stadiet, det konkretoperasjonelle stadiet og det formaloperasjonelle stadiet.
Det som var mest relevant for oss dette halvåret og kommer til å bli neste halve året er det konkretoperasjonelle stadiet som barna har fra sju til elleve år. Det er ved dette stadiet elevene vi skal møte i praksis befinner seg.
Birgit fortalte oss at elevene i dette stadiet vil begynne å tenke operasjonelt ved hjelp av konkrete gjenstander. Tankegangen vil også i dette stadiet bli reversibel, slik at de ved hjelp av konkreter blir i stand til å se at addisjon og subtraksjon er motsetninger til hverandre.

I forelesningen som het ”Lek og læring – hånd i hånd?” skulle Birgit fortelle oss om lekens plass i dagens skole. Vi lærte at leken har en pedagogisk verdi ved at den kan utvikle ferdigheter og kunnskaper knyttet til blant annet språk, tall, bilder, motorikk samarbeid og evne til å forstå og følge regler. Dette var en forelesning som kom til god nytte da vi jobbet med GLSM-rapporten som vi skulle lage i praksisgruppen min. I denne skulle vi se nærmere på hvordan ulike spillaktiviteter kunne være med på å øke barnas forståelse av ulike geometriske figurer.


Studieturen vi hadde til StatpedVest var veldig interessant og lærerik. Vi møtte i deres lokaler på Paradis klokken 10.00. Den første timen gav Walther Olsen oss en fin gjennomgang av spesialpedagogikk opp gjennom årene, fra det som i 1800 het ”Spesialskole for åndssvage børn” og frem til det som i dag er StatpedVest. StatpedVest er i dag et regionalt kompetansesenter som arbeider med fagområdene:
- Sammensatte lærevansker
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Syn
- Hørsel
- Språk og tale (logopedi)
- Døvblinde

Vi fikk også studere deres bibliotek, noe som fikk de fleste av oss til å bla i dagens skolebøker og lese om ulike spesialpedagogiske emner. Selv fant jeg matematikkboken Kasparia som jeg likte veldig godt. Ragna Langlo hadde en liten fremvisning i ”Tekstbehandling – Praktisk og pedagogisk bruk” ved biblioteket.


Lunsjen på StatpedVest må også nevnes! Her fikk vi (kjøpe for en liten penge) deilige hjemmelagde kjøttkaker!


Etter lunsj fikk vi spesifikk info fra tre ulike avdelinger. Dette omfattet blant annet fagområdene innenfor hørsel og sammensatte lærevansker.

Bloggen har også vært en stor del av læringen dette semesteret. Dette var lagt opp slik at vi skulle fordype oss i fem ulike tema innenfor pensum. Deretter skulle vi skrive et blogginnlegg som skal være både relevant og opplysende for andre studenter. Dette førte til at jeg måtte sette meg spesielt godt inn i de fem ulike temaene som jeg skulle fordype meg i via pensumlitteratur, annen faglitteratur og relevant og troverdig informasjon fra internett.

Hvert blogginnlegg skal kommenteres av to studenter i klassen som ”kritisk venn”. Medstudentene skal vurdere blogginnleggene etter kriteriene faglig relevans og relevans for framtidig yrke, om språket er godt, lettlest og rett skrevet og at blogginnlegget ikke kan spores tilbake til enkeltelever i praksis (anonymisering). Omfanget skal være på 4-5 A4 sider med 1 ½ linjeavstand. Alle kilder skal opplyses i teksten og oppsummeres til slutt i hvert blogginnlegg under overskriften Kilder:.


Det har vært veldig spennende å jobbe med bloggen. Jeg har lært utrolig mye, både av å skrive den og av å lese og kommentere de ti blogginnleggene jeg har kommentert.


Helt siden jeg startet ved lærerskolen har jeg hatt store forventninger til pedagogikkfaget. Jeg føler at det er her vi møter elevene faglig. Læreren, som i hovedsak har undervist oss i dette faget, Birgit B. Olsen, har engasjert elevene både faglig og som forbilde. Jeg synes at dette er et spennende fag i seg selv. Birgit har med sitt engasjement og interesse både for faget og yrket klart å gjøre meg enda mer interessert i pedagogikkfaget. Hun har i disse to årene åpnet hjemmet sitt for oss og klart å vise interesse for hver enkelt elev på en faglig god måte. Jeg mener at dette ikke bare er faglig image, men like mye en livsstil for Birgit. Dette mener jeg at alle i klassen, ALU2 er enig i.


Med dette er denne bloggen avsluttet. Det gjenstår bare å takke alle medstudenter og bidragsytere for deres engasjement. En spesiell takk til trofaste lesere (jeg vet at de finnes).

Jeg vil jeg ønske alle en riktig god jul!

Ingen kommentarer: